2010. május 9., vasárnap

Vendégblogger - Üvegtészta zöldségekkel

A mai cikket Eb küldte be, köszi.

Mióta megint a vegetarianizmusnak szentelem az életmódomat (hálistennek!) és a konyhát (ami nem is nehéz, lévén itthon kb. mindenkinek hasonló vagy még férszebb rigolyái vannak) – sokkal jobban érdekel a főzés, mint eddig bármikor, csak ugyebár pont magára a főzésre nem jut elég idő ebben a mátrixba préselő világban. Ez az étel ezzel ellentétben viszonylag gyorsan elkészíthető, és nagyon jó alternatíva húsevőknek is. Szabadon variálhatóak a mértékek és az alapanyagok, de én mégis azt ajánlom, az eredetihez minél közelebbit főzzetek, mert aki azt elkészíti, az nem fog csalatkozni, és „jóízűt” fog lakmározni!

HOZZÁVALÓK:


Üvegtészta – na igen, az igazi. Mung babból a legtutibb, amiben tulajdonképpen alig van bármi, ami tápérték. Sajnos kalóriában viszont nem marad le sokkal hagyományos rokonához képest, dehát semmi nem perfekt. Rizsből készült párja jó alternatíva, én mégis az eredetit ajánlanám. Kapható leginkább indiai-ázsiai fűszerboltokban.
Zöldségek – amit én használok: sárgarépa, cukkini, fehérrépa, lilahagyma, paradicsom, vagy alternatívaként paradicsomkonzerv, zöldborsó, csicseriborsó. Olívaolajat ajánlok, tipikusan az az étel, amihez olíva kell.
Fűszerek –Szójaszósz, némi kakukkfű ízlés szerint, koriander, lágyabb curry amennyit elbírtok, bors, friss vagy szárított bazsalikom (a friss bazsalikom az ilyen ételekbe szerintem egyenesen követelmény), curry levél esetleg, egy kis vegeta, de ínyenceknek nem ajánlom. Van itthon egy különleges olíva olajom, az csodát művelt vele. Szarvasgomba olaj van benne, és egy pár csepp már meghálálja magát. Sajnos nem tudom honnan van, születésnapra kaptam; de tuti lehet kapni fűszer és bioboltokban. Vagy sima élelmiszeráruázban.
Gomba – csiperke, vagy laska, nagyon megdobja az ízét szerintem
Mozzarella sajt – a tálaláshoz, persze veganoknak nem kötelező :)

ELKÉSZÍTÉSE:


Mindent megmosunk, a hagymát megtisztítjuk a répákkal és a gombával egyetemben, felvágjuk ízlés szerint (kocka, julien, kinek mi tetszik), közben felteszünk vizet és /vagy olívaolajat főni. Nem árt áttérni a vízre; az olajat később is bele lehet tenni, ami úgy frissen finomabb, és ha tartjuk az arányt, vízzel is rendesen meg lehet főzni bármit az elején. Tehát fel a vizet, és amikor kezd rendesen felforrni, lejjebb vesszük és a fűszereket belerakjuk. Nem szabad sokáig benne tartanunk őket, max. 5 perc után mehet bele a felvágott hagyma a répával, majd 5 perc múlva a gomba, és megint 5 perc múlva a cukkini. Folyamatosan vigyázzunk a víz arányára, hogy ne főjön el teljesen, de ne is áztassa túl az egyveleget, pótoljuk egyfolytában. Tehetünk bele már olajat is, olívát, vagy a különlegességből. A hüvelyeseket állaguktól függően rakjuk bele. A fűszerek aránya szubjektív, de folyamatosan tehetünk hozzá, ha kevés valamiből. A szójaszószból nem elég soha, de azért vigyázzunk, mert igen sós! A paradicsomot a kezdetektől kb. tizenöt-húsz perc múlva beletehetjük, mert hamar szétfő. Viszont azt ne várjuk meg, hogy ezt tegye a répa is és társai, hanem amikor már könnyen felszúrhatjuk egy villára, jöhet a következő lépés, ami nem tart sokáig. Az üvegtészta! Megmoshatjuk külön vízben, és/vagy külön is megfőzhetjük, de én inkább beleteszem az alapba. A tulajdonképpen ekkorra már egy közepes szinten lévő pörköltalap állagú főzetünkre csak tegyük rá, némi plusz vízzel, hogy azért részben ellepje. A többit rábízhatjuk arra az öt-tíz percre, amíg meglágyul a tészta és összekeveredik a zöldségekkel. Készen vagyunk, kitehetjük tányérra, aki nem vegan, pár mozzarella sajtot rátehet némi plusz szójaszósszal, hogy szépen ráolvadjanak, aztán jöhet az ebéd, amihez csak jó nóta szól. Én ezúttal kicsit apokaliptikus de némileg bizakodó hangulatomban az Avail első albumát ajánlom. Egy ide már vendégbloggerként bejegyzett cimborámtól szereztem meg az albumukat, és nagyon tetszik. Anno kihagytam, amikor az Ensign társaságában jöttek, annyira Ensign fanatikus voltam, hogy észre sem vettem őket. Hiba volt. Én jóvátettem a megismerésükkel, ti meg egyetek egy jót!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése